1. Oktamfoor


Amfoor


1450-1400 V.C

.
Amforen werden gebruikt omvloeistoffen als wijn en olie in te bewaren en te vervoeren.


De decoratie van deze pot is een octopus met zes tentakels.
De vorm van deze pot is typisch Myceens en, omdat de inhoud van dergelijke vaartuigen - olie, wijn en andere grondstoffen - veel gevraagd was, zijn er overal vergelijkbare vazen gevonden. De octopus was een populair motief op het Minoïsche aardewerk. Want daar werden dieren zeer nauwkeurig afgebeeld. De Myceense benadering was echter - zoals hier - om te abstraheren, uiteindelijk tot het punt waarop de dieren bijna onherkenbaar zijn.


Ashmolean museum

2. Hippos (ἵππος) krater

 

Kelk krater

 

1375–1350 B.C.


Een krater is een mengvat voor water en wijn om de wijn te verdunnen. Net zoals de Stamoi.


Op deze vaas zie je op de voorkant paarden met strijdwagens. Ook zie je twee personen. Voor de rest is de vaas geel met bruine cirkels rondom.


Metropolitan museum of Art

3. Betoverde pyxis

(Het handvat van deze pyxis lijkt op een betoverde fles, een waar je een wens mee mag doen. Dat verklaart de naam van deze pyxis)


Pyxis


800 V.C.


Een Pyxis is een klein doosje om cosmeticaproducten of mooie sieraden in te bewaren.


Zoals u kunt zien staan er geen afbeeldingen op deze pyxis. Op deze pyxis staan alleen geometrische figuren. Aangezien deze pyxis stamt uit de geometrische periode van het Griekse aardewerk is dat erg voordehand liggend.
Het zou echter wel kunnen dat de maker hiervan bedoeld heeft dat er bijvoorbeeld slangen op de pyxis staan. Maar in de geometrische periode werden dieren en mensen altijd afgebeeld in geometrische figuren. Dus we weten niet of er dieren of mensen op de pyxis staan afgebeeld of geometrische figuren.


Metropolitan museum of Art

4. Puntamfoor


Panathenaeïsche Amfoor


725-700 V.C.


Amforen werden gebruikt om vloeistoffen als wijn of olie in te bewaren en te vervoeren.


De geverfde decoratie bestaat voornamelijk uit geometrische motieven - ruiten, stippen, punthaken, golvende lijnen, spiralen - gerangschikt in over elkaar liggende banen die het hele oppervlak bedekken.


Louvre

5. Boeotian Pithamfoor


Pithamfoor


680-670 V.C.


Een pithamfoor is een amfoor maar dan met een grotere en ruimtelijke opslagruimte. Hij werd gebruikt voor het opslaan van ‘grote’ hoeveelheden wijn en olie.


Zoals je kan zien is de vaas erg bol met kleine handvaten. Onderaan de vaas is gebruik gemaakt van een rondlopend patroon dat een groot deel van de vaas bedekt.
Het is niet heel duidelijk wat de tekeningen op de vaas betekenen wel is bekend dat deze vaas dateert uit de late oriëntaliserende periode. Ook is bekend dat deze vaas door de Boeotiërs is gemaakt om precies te zijn de Boeotiërs uit Thebe (de belangrijkste stad van Boeotië).


National Archaeological Museum of Athens

6. Wit op rood pithos


Pithos


600 V.C.


Een pithos werd gebruikt om vele dingen op te slaan. Zowel van agrarische producten als vloeistoffen dit werd door veel mensen gebruikt als een soort van opslagcontainer.


De vaas is erg hoog en heeft een deksel op de bovenkant. De deksel heeft een mooi ontworpen handvat. Ook is de vorm van de vaas een soort van ovaal. De vaas is erg hoog en niet al te breed. Dit was zo omdat veel mensen deze vaas makkelijk moesten kunnen opbergen maar de opslagruimte moest ook voldoende zijn.
Op de verschillende kanten zie je verschillende figuren waaronder: Polyphemos (cycloop), Grieken, Odysseus, drie soldaten, een leeuw en twee paarden. Dit zal waarschijnlijk een scène verbeelden uit de Odysseus. Waarin Odysseus en zijn mannen gevangen waren in de grot van Polyphemos.  


The J. Paul Getty museum

7. Zwart-figurige skyphos


Skyphos


Rond 500 V.C


Een skyphos werd vroeger gebruikt om wijn uit te drinken. Het is een diepe schaal met twee handvaten.


Deze skyphos is versiert met een aantal verschillende dingen. Zo heb je aan beiden kanten een afbeelding van een satyr (een vrolijk en ondeugend boswezen) met een naakte jonge man. 
Verder heb je onder de handvaten nog 2 grote lotusbloemen. Tot slot heb je nog verschillende stippen en strepen op de vaas ter opvulling en versiering.

Royal Athena galleries

8. Zwart-Figurige Lekythos


Lekythos


500 V.C.


Een Lekythos werd vroeger gebruikt om vele dingen in op te slaan.Deze Lekythos was bedoeld voor het opslaan van olie, vooral olijfolie. Een van de meest kenmerkende gebruiken van deze olie  was dat de olie uit de Lekythos werd gebruikt om dode ongetrouwde vrouwen te zalven. Vaak werden op deze vazen droevige taferelen afgebeeld. 


De vorm is groot aan de onderkant waardoor er veel opslag is maar ook weer een dunne hals waardoor er makkelijk in grote en kleine hoeveelheden uitgeschonken kan worden.
Op de zijkant van de van de vaas kan je Athene zien die geknield is naast een olijf boom. Dit is zo omdat dit object werd gebruikt om olijfolie in op te slaan en hiermee werd de benodigde godin vereerd.


CU Art Museum University of Colorado

9. Apuliese roodfigurige krater


Bel-krater


Rond 500 V.C.


Een krater werd gebruikt om wijn te mengen. Grieken dronken vaak wijn niet puur ze dronken namelijk ook grotendeels water vermengd. Hiervoor was deze krater, de wijn goed te laten vermengen met het water.


Zoals je kan zien is de vaas in een soort van omgekeerde bel-vorm, dat is de reden voor de naam bel-krater. De vaas heeft twee kleine handvatten. Ook heeft de vaas een grote onderstand.
Op de tekening op de zijkant van de vaas zie je de zuivering van Orestes door Apollo in Delphi. Je ziet ook op de afbeelding Klytaimnestra die de Erinyes (Furies) probeert te wekken. Je ziet ook dat de vaas roodfigurig is.


Louvre

10. Stamnos Homeros


Stamnos


480-470 V.C.


Stamnoi hebben een soortgelijke functie als Kraters en werden gebruikt om wijn en water samen te roeren om de wijn te verdunnen.


Aan beide kanten van de vaas staat een mythologische scène afgebeeld. Onder de figuren is een rand met een meander (golflijn) te zien. Ook rond de hals en de lip zijn versieringsmotieven aangebracht. Rond de handvatten zijn fraaie palmetten (gestileerde palmbladeren) geschilderd.
Aan de voorkant van de vaas is een scène uit de Ilias van Homeros afgebeeld: het moment dat Achilles net heeft gehoord dat zijn beste vriend Patroklos gesneuveld is in de strijd. 
Aan de achterkant van de vaas is Dionysos weergegeven, de god van de wijn. Omdat deze vaas een mengvat voor water en wijn is, is dit natuurlijk een voor de hand liggende afbeelding.


Rijksmuseum van Oudheden

11. Stadhoudersvaas


Amfoor


330 en 320 V.C.


Amforen werden gebruikt om vloeistoffen als wijn of olie in te bewaren en te vervoeren.


Op de voorkant van de amfoor strijden in de onderste zone twee helden uit de Trojaanse oorlog met elkaar. Achilles (links) heft zijn lans en zijn tegenstander Memnon (rechts) zakt hevig bloedend met geknakte speer ineen. De helden worden in de bovenzone geflankeerd door hun moeders: Achilles’ moeder Thetis (links) kijkt trots naar haar zoon. Memnons moeder Eos (rechts) loopt in paniek weg.
Op de achterzijde van de amfoor is een scène uit het Griekse theater uitgebeeld. Twee dikke oude mannetjes in toneelkostuum (een soort bodysuit) stellen silenen voor, volgelingen van Dionysos, de god van de wijn. Silenen zijn half dier, half mens. Ze hebben eigenschappen van een paard. Dat is in dit geval goed te zien aan hun paardenstaarten. De rechter sileen heeft een fakkel in zijn hand. Op hun nek dragen de silenen ieder een gevleugeld jongetje (eroten). Eroten zijn liefdesgodjes, die in de Romeinse kunst vaak worden afgebeeld als lieftallige, speelse jongetjes. De linker Eros houdt ook een fakkel vast en de rechter spant de pees van zijn boog. Het gaat hier om een scène uit een onbekend toneelstuk.


Rijksmuseum van Oudheden

12. Gune (γυνή) hydria


Hydria


320-310 V.C.


De hydria werd vroeger gebruikt om water bij een bron te halen en te kunnen vervoeren op de rug.


Roodfigurig, de decoratie bestaat uit twee vrouwen en verder geometrische figuren.

 

British Museum

Maak jouw eigen website met JouwWeb